نسخة
بالفيديو..طبيب مصري يكشف عن أكلة فرعونية تمنح الحصانة ضد كورونا

القاهرة (صدى):
في هذه الآونة الأخيرة تجد الكثير من الأطباء والمختصين، يتحدثون عن سبل الوقاية وتقوية المناعة ضد فيروس كورونا المستجد.

وفي هذا السياق، خرج طبيب مصري يتحدث عن أكلة فرعونية، اسمها " الشلولو " ، موضحًا أن تناولها كفيل بمنحك حصانة ضد الفيروس القاتل.

وقال رئيس وحدة التثقيف الغذائي بالمعهد القومي المصري للتغذية الدكتور مجدي نزيه: " إن الشلولو، عبارة عن ملوخية جافة تطهى بمياه باردة وكمية كبيرة من الثوم والليمون، وقليل من الملح، وهي تعد مضادا فعالا ضد أغلب الفيروسات بما فيها الوباء الجديد " .

يذكر أن وزارة الصحة المصرية أعلنت أمس السبت، ارتفاع عدد المصابين إلى 1070 شخصا، وارتفاع عدد الوفيات إلى 71 حالة.

Time واتساب

أحدث التعليقات

واضح*** وصريح***
رحمك الله وغفر لك ياكوكب الشرق:- ............... كلموني ثاني عنك ... فكروني صحوا نار الشوق الشوق في قلبي . وف عيوني . رجعولي الماضي بنعيمه وغلاوته و بحلاوته وبعذابه وبأساوته ... وافتكرت فرحت وياك قد ايه . وافتكرت كمان يا روحي بعدنا ليه بعد ما صدقت إني قدرت انسى ... بعد ما قلبي قدر يسلاك ويأسى جم بهمسة وغيروني . كانوا ليه بيفكروني ... بعد ما اتعودت بعدك غصب عني بعد ما نسيت الأماني والتمني كلمتين اتقالوا شالوا الصبر مني صحوا في عينيا حنينهم لابتسامك صحوا سمعي يود كلمة من كلامك . صحوا حتى الغيرة . صحولي ظنوني وابتدى قلبي يدوبني بآهاته وابتدى الليل يبقى اطول من ساعاته واسهر اسمع نبض قلبي بيناديلي روحي فيك مهما جرى أنا روحي فيك تسوى ايه الدنيا وانت مش معايا . هي تبقى الدنيا دنيا الا بيك بعد ما صدقت إني قدرت انسى ... بعد ما قلبي قدر يسلاك ويأسى جم بهمسة وغيروني . كانوا ليه بيفكروني ... كلموني ثاني. ثاني عنك بعد… كلموني ثاني عنك ... فكروني صحوا نار الشوق الشوق في قلبي . وف عيوني . رجعولي الماضي بنعيمه وغلاوته و بحلاوته وبعذابه وبأساوته ... وافتكرت فرحت وياك قد ايه . وافتكرت كمان يا روحي بعدنا ليه بعد ما صدقت إني قدرت انسى ... بعد ما قلبي قدر يسلاك ويأسى جم بهمسة وغيروني . كانوا ليه بيفكروني ... بعد ما اتعودت بعدك غصب عني بعد ما نسيت الأماني والتمني كلمتين اتقالوا شالوا الصبر مني صحوا في عينيا حنينهم لابتسامك صحوا سمعي يود كلمة من كلامك . صحوا حتى الغيرة . صحولي ظنوني وابتدى قلبي يدوبني بآهاته وابتدى الليل يبقى اطول من ساعاته واسهر اسمع نبض قلبي بيناديلي روحي فيك مهما جرى أنا روحي فيك تسوى ايه الدنيا وانت مش معايا . هي تبقى الدنيا دنيا الا بيك بعد ما صدقت إني قدرت انسى ... بعد ما قلبي قدر يسلاك ويأسى جم بهمسة وغيروني . كانوا ليه بيفكروني ... كلموني ثاني. ثاني عنك بعد… كلموني ثاني عنك ... فكروني صحوا نار الشوق الشوق في قلبي . وف عيوني . رجعولي الماضي بنعيمه وغلاوته و بحلاوته وبعذابه وبأساوته ... وافتكرت فرحت وياك قد ايه . وافتكرت كمان يا روحي بعدنا ليه بعد ما صدقت إني قدرت انسى ... بعد ما قلبي قدر يسلاك ويأسى جم بهمسة وغيروني . كانوا ليه بيفكروني ... بعد ما اتعودت بعدك غصب عني بعد ما نسيت الأماني والتمني كلمتين اتقالوا شالوا الصبر مني صحوا في عينيا حنينهم لابتسامك صحوا سمعي يود كلمة من كلامك . صحوا حتى الغيرة . صحولي ظنوني وابتدى قلبي يدوبني بآهاته وابتدى الليل يبقى اطول من ساعاته واسهر اسمع نبض قلبي بيناديلي روحي فيك مهما جرى أنا روحي فيك تسوى ايه الدنيا وانت مش معايا . هي تبقى الدنيا دنيا الا بيك بعد ما صدقت إني قدرت انسى ... بعد ما قلبي قدر يسلاك ويأسى جم بهمسة وغيروني . كانوا ليه بيفكروني ... كلموني ثاني. ثاني عنك بعد…