أثار منشور نشرته الفنانة المصرية شيماء سيف عبر حسابها الشخصي على انستجرام موجة جدل واسعة، حيث انتقدت فيها عُري بعض الفتيات والسيدات في المصايف وعلى الشواطئ هذا العام.

وقالت سيف بعض الفتيات لابسين المايوه في كل مكان ليس فقط على البحر، مشيرة بأنها تعتبره جزء من الملابس الداخلية.

وأضافت سيف: “خلاص الصيف بيخلص لكن للأسف آثاره مكملة.. طول عمرنا بنطلع على البحر ونشوف أشكال وألوان مايوهات.. لكن السنة دي العري فاق الوصف بقي يتلبس في كل مكان مش على البحر بس”.

وتابعت سيف: “توب المايوه (اللي في نظري جزء من الملابس الداخلية وده أكثر وصف مؤدب اقدر اقوله) بقي اللبس الرسمي للبنات وفوقه کاش مايوه بیبین أکثر ما بیستر”.

واستكملت سيف: “هي البنات دي مالهاش أب أو زوج أو أخ قلبهم يأكلهم عليهم والدم يجري في عروقهم؟؟.. فين نخوة الرجالة.. فين حياء البنات.. والمصيبة أن كل الأعمار وكل الأحجام مش بتفرق.. الموضوع زاد أوي تحت مظلة أنه بلاش خجل الجسم وكلام فاضي، فين الحياء”.

وأردفت: “الجسم ده المفروض نحافظ عليه مش نمتع غيرنا بيه، الغلط غلط ولو كل الناس عملوه، الغلط غلط ولو أصبح عادة الكل، حفضل اقول ده غلط حتى لو كنت لوحدي اللي بقوله،، العري مظهر من مظاهر التخلف الفكري، واللي فاكر انه تحضر ماشي وراء القطيع بدون وعي”.

واختتمت بتوجيه رسالة للجمهور داعية لهم بالهداية والثبات على الدين والقيم والأخلاق، حيث قالت: “ربنا أرنا الحق حق، وارزقنا اتباعه، وأرنا الباطل باطل وجنبنا اتباعه”.